Ha vállalkozása is olyan termékeket forgalmaz, amelyeket bármelyik másik cégtől is meg tud venni a vevő, akkor biztos, hogy ebben a cipőben jár.
- Ha kereskedő és üzlete van, akkor szinte nem tudja levakarni magáról a gyártók értékesítési tanácsadóit, ezzel szemben viszont pl. az augusztusi uborkaszezonban lehet, hogy még lasszóval is alig tudott fogni vevőket. Érdeklődők és nézelődők még csak-csak betérnek az üzletbe, de vásárolni már sokkal kevesebben vásárolnak közülük.
- Ha gyártó cége van, akkor pedig kialakult kapcsolatrendszerén, az értékesítőinek a rátermettségén és a termékek árszínvonalán múlik alapvetően, hogy milyen kilátások elé néz.
A vásárlási szokások megváltozásával nem sok választási lehetősége maradt termékei értékesítésére. Vagy alacsonyabb árakkal próbálja magához édesgetni, sokszor pedig csak megtartani a vevőket vagy pedig jobban reklámoz. Egyik sem könnyű.
- Ha csökkenti az árait néhány százalékkal, akkor az árrése ennél sokkal nagyobb mértékben visszazuhan. Pl. ha 8%-os az árrése, akkor egy 4-5%-os árcsökkentéssel máris megfelezte az árrését. Persze csak akkor, ha nem tudja csökkenteni a beszerzési árat vagy az üzemeltetési költségeket. A beszerzési ár csökkentése pl. nagyobb mennyiség egyszerre történő beszerzésével, vagy a működés hatékonyságának a javítása mindig javítja az eredményességét.
- Eredményesebben reklámozni sem könnyű. Valószínű, hogy lehetséges vevőinek már most is több mint elég van abból a termékből, amit még a cége is el szeretne adni nekik. Ha pl. háztartási gépeket értékesít, akkor 2 hűtőgép után már nem olyan könnyű rábeszélni egy újsághirdetéssel a pénzszűkével küzdő családokat egy harmadik megvásárlására. Ehhez az kellene, hogy valami olyan tudjon a reklámozott termék, amit még a meglévő kettő nem tud. Ha van ilyen tulajdonsága a termékének, akkor ezt használja ki a reklámjában. A vevő ezzel az egyedi előnnyel sokkal könnyebben meggyőzhető.
Ha ismeri egy olyan előnyét a termékének, ami fontos lehet a vevőinek, de ők erről még nem is tudnak, akkor ezt reklámozza?
- Ha van egy olyan előnye a termékének, amit a vevők birtokában lévő hasonló termékek nem nyújtanak, akkor ezt emelje ki a reklámjában. Ennek egy jó példája pl. az, amikor a szódabikarbónát a hűtőgépek szagtalanítására ajánlották a vevőknek. Ha felfedezi egy újabb lehetséges felhasználását a termékének, akkor reklámozza.
Ezzel az új felhasználási lehetőséggel új lendületet adhat terméke értékesítésének.
Milyen eddig még nem ismert felhasználási lehetősége van a termékének?
- Ha van ilyen, akkor emelje ki ezt a reklámjában!
Tudtam segíteni egy ötlettel termékei értékesítésének a meglódításában?
Szunai Péter
kattintási tanácsadó