Ügyfélprofil (vevőprofil)
Versenyelőny forrása: Ismerd jobban az ügyfeleidet, mint a versenytársaid!
Ügyfeleink vannak vagy vevőink?
A vevő terméket kap, az ügyfél igénye felmérése után a számára legjobb megoldást.
Ki az ügyfelünk (vevőnk)?
Lássuk őt, és képzeljük magunk elé, amikor a kommunikációval foglalkozunk:
- Magánszemély? Céges ügyfél? (Milyen területen dolgozik?)
- Nő? Férfi? (Gyerek? Pár? Gyerekes család?)
- Hány éves?
- Mi a végzettsége? Mi a foglalkozása?
- Mennyi a jövedelme?
- Hol él? Hol lakik?
- Hogyan él? Milyen életet él? (Egyedül él? Családban él?)
- Milyen az otthona? (Mivel veszi magát körbe otthonában?)
- Vannak barátai? Kik a barátai?
- Fogad vendégeket? Kik a vendégei? Hogyan fogadja őket?
- Hol dolgozik?
- Mi a munkaköre? Mit csinál?
- Hogyan dolgozik?
- Mi a fontos számára?
- Mi érdekli?
- Mik a céljai, törekvései?
- Mik okoznak örömöt neki? Mik a gondjai?
- Mi az oka annak, amiért vásárol?
- Milyen problémáját oldja meg a termékünk, milyen igényét elégítjük ki?
- Milyen lehetőséget nyit meg számára?
- Mire vágyik?
- Melyek azok a vágyak, amelyek vásárlásra ösztönzik?
- Miért van szüksége a mi termékeinkre? Mi a célja vele? Mit vár tőlünk? Milyen célból jöjjön hozzánk?
- Hogyan használja? (Mi történik használat előtt, alatt és után?) Hogyan viselkedik vele? Mit mond róla?
- Milyen a személyisége? (Kolerikus, Flegmatikus, Melankolikus, Szangvinikus)
- Nyitott, kommunikatív; Zárkózott; Elutasító;
- Racionális; Intuitív;
- Összeszedett; Csapongó, szétszórt
- Határozott, magabiztos, tudja mit akar; Irányítást vár, befolyásolható;
- Mindez hogy jelentkezik a vásárlási szituációban?
- Nyitott az újdonságokra?
- Mi idegesíti, zavarja a legjobban a piacunkon? Mi nem tetszik neki? Mi az, amit szeretne, ha megváltozna? (pozícionálás ez ellen)
- Hol vásárol?
- Mikor vásárol? Hogy dolgozik, mikor ér rá vásárolni? (hétközben, hét végén, reggel, napközben, este, nyáron …) Melyik időszakban várható magasabb illetve alacsonyabb érdeklődés tőle?
- Hogyan vásárol? (Egyszerre vagy alkalmanként?) Hogyan választ az ajánlatok között?
- Jól átgondolja vagy hirtelen dönt?
- Először utánanéz a lehetőségeknek? Először megnézi a termék tulajdonságait? Mi a fontos számára?
- Hogyan fizet?
- Kikéri mások véleményét? Ha igen, akkor kinek a véleményét kéri?
- Mennyire fontos számára egy-egy akció, és ez mennyire befolyásolja döntését?
- Hol (hogyan) érhető el? Honnan informálódik?
- Milyen újságokat, magazinokat olvas? Elolvassa a hirdetési újságokat?
- Melyik rádiót hallgatja?
- Használ internetet? Hogyan, mire használja?
- Hol keresne hasonló termékeket, szolgáltatásokat?
- Mit szeret szabad idejében csinálni?Milyen zenét hallgat? Milyen TV adókat, műsorokat néz? Milyen magazinokat forgat? Milyen könyveket olvas?
- Milyen szórakozóhelyekre jár? (mozi, színház, étterem, koncert, sportesemény stb.)
- Jár kirándulni? Hogyan? Hova? Hova utazik nyaralni? Megy sielni? Hova?
- Ki vesz részt a döntés meghozatalában?
- Egyedül hozza a döntést, vagy befolyásolja más is, pl. férj-feleség-gyerek, főnök stb.
- Kit kell először meggyőzni?
- Ki hozza meg a végső döntést?
- Milyen döntési szempontok alapján?
- Stb.
Miért pont tőlünk vásároljon?
- Miben tér el a mi termékünk, szolgáltatásunk, ajánlatunk a versenytársainkétól?
- Mit tudunk mást, máshogy, máskor, más előnnyel nyújtani?
- Mit tudunk másként kommunikálni?