Weboldal tervezés
Honlapkészítés weboldal tervezéssel
- A weboldal tervezés során tervezzük meg a honlapon az értékesítés folyamatát!
- Tervezzük meg a honlap cél meghatározásától az internetező kattintásán át a vevővé válásáig!
Eredményesen működő weblapot készítsünk! Nagy hibát követnénk el, ha azonnal nekiesnénk a weboldal elkészítésének.
- Tervezés nélkül nem tudjuk, hogy milyen weboldallal érhetjük el a céljainkat.
- Sőt a legtöbbször nem is ismerjük pontosan a céljainkat?
A céges honlapok többsége nem működik eredményesen. A legtöbbször még az elkészítésére fordított pénzt és időt sem hozza vissza. Ennek egyik oka a tervezés elmaradása. Mindenki tudja, hogy több bevételt szeretne elérni weboldala segítségével, de az ehhez szükséges online stratégia részleteit – célkitűzés, célcsoport pontos meghatározása, pozícionáló üzenet, figyelemfelkeltő egyedi ajánlat, meggyőző tartalom, bizonyítékok stb. – nem dolgozzák ki. Tervezés nélkül nem működhet eredményesen az elkészülő weboldal.
A sikerhez a sok egyforma honlap közül ki kell tűnni. Legyen egyedi a weboldala!
Weboldal tervezés lépései
Az eredményes céges weboldalaknál a honlapkészítés az igények felmérése után a honlap tervezésével indul.
Tervezéskor az első lépés a honlap céljának a meghatározása. (Mit tegyen a látogató a weblapunkon? Mi a konverzió?) Az még kevés, hogy „adjon el a honlap”. A célok között mindig legyen konkrét, számmal kifejezett és határidővel ellátott cél is.
- Pl. a honlap üzembe helyezésétől számított 3 hónap múlva havi 500, 6 hónap múlva havi 1.000 egy év múlva pedig havi 1.500 látogatója lesz a honlapunknak, és a látogatók 2 százaléka kér árajánlatot az ajánlatkérő űrlapon.
- Ha a célunkat ehhez hasonló formában meghatározzuk, akkor máris többet tettünk a honlapunk eredményes működéséért, mint a honlap tulajdonosok 95 százaléka.
- Ezzel természetesen csak az első lépést tettük meg, de jó esélyeink vannak a sikeres folytatásra.
A célcsoport meghatározás tipikus hibája – ne kövessük el
Tipikus hiba a célcsoport meghatározásánál, hogy „mindenki a célcsoportunkba tartozik”. Ez nem igaz még az ország legnagyobb vállalataira, az OTP-re és a MOL-ra sem. Az OTP sem akar 10 millió állampolgár és 800 ezer vállalkozás számlavezető bankja lenni, mert a sok lehetséges ügyfél közül sok egyszerűen nem éri meg neki. Emellett azzal is tisztában vannak az OTP-nél, hogy a célcsoportok számára testreszabott termékeket kell kidolgozni, és még ők sem olyan nagyok, hogy mindenkinek a legvonzóbbat tudnák nyújtani. A MOL se annyira mohó, hogy mindenkit akarna, pedig elég nagy vállalat. Nem tartozik a célcsoportjába a gépkocsival és motorkerékpárral nem rendelkezők többmilliós tömege.
Egy kisvállalkozásnak még inkább érdemes szűkíteni a célcsoportját. Egy kis cég kevesebb vevőt tud kiszolgálni, mint az OTP. Területileg is vannak korlátai a vevők kiszolgálásának.
A célcsoport körültekintő meghatározása azért is fontos, mert ha ez nem pontos, akkor nem tudunk egy hatásos üzenetet kitalálni, ami alkalmas lesz a figyelem felkeltésére. Ami telitalálat lehet az egyik látogatónál, az teljesen érdektelen a másiknál. Melyik látogató figyelmének a felkeltése és meggyőzése fontosabb nekünk? Ez az egyik legfontosabb kérdés a honlap tervezésekor.
Vonzó ajánlat a látogatóknak – találjuk ki
Ha jól ismerjük a termékeinket és a célcsoportunkba tartozókat, akkor meg tudjuk határozni azt a vonzó ajánlatot, amelyik felkelti az érdeklődésüket. Kifejezetten hasznos, ha egy olyan előnyt emelünk ki az ajánlatunkban, ami vonzó a célcsoportunkba tartozónak, és a versenytársainktól nem kapják meg. Legalábbis úgy, mint tőlünk nem. Ebből következik, hogy a versenytársak vizsgálata sem maradhat ki a tervezésből. Előfordulhat, hogy mások lesznek a versenytársaink a weben, mint azt előzetesen gondoltuk.
Kulcsszavak keresése – legyünk alaposak
Kulcsszavaink meghatározásához is ötleteket adhat versenytársaink honlapjainak a megnézése. A legfontosabb kulcsszavak mellett gondoljuk végig, hogy milyen többszavas kifejezésekre kereshetnek bennünket az internetezők.
Gondoljuk végig, hogy milyen lépésekből áll a weboldalt meglátogató vásárlói döntésének folyamata.
- Ennek ismeretében már meg tudjuk tervezni, hogy hogyan fogja a weboldalunk lépésről lépésre segíteni a látogatókat vásárlói döntésük folyamatában.
Ezek után már meg tudjuk határozni az értékesítés folyamatát, és azokat a folyamatokat, amelyeknek működni kell ahhoz, hogy elérhessük a kitűzött célunkat.
Ezután már következhet a weblap szerkezetének és menüpontjainak a meghatározása, és a webdesign tervezés szempontjainak összeállítása.
Így készülhet el egy olyan versenyképes webes koncepció, amelyet már érdemes lépésről lépésre megvalósítani a honlapunk elkészítésekor.
Mit gondol?
Ha most látna hozzá cége weboldalának tervezéséhez, akkor újra a jelenlegi weboldalát tervezné meg?
- Vagy egy egészen más honlap szemezne a célcsoportjába tartozó látogatókkal a weblap tervezés lépései után?