Ha nem a ritka kivételek közé tartozik a vállalkozása, akkor biztos érzi, hogy a fizetőképes kereslet visszaesett. A vásárló is jól megnézi, hogy hol költi el a pénzét, és mire adja ki. Ebben a helyzetben forgalmának fellendítésére két lehetősége van.
Szeretné tudni, hogy melyik ez a két lehetőség?
- Az egyik, hogy fejleszti a termékét, és ezzel olyan egyedi értéket ad a vevőinek, amit másoktól nem kaphatnak meg. Ha sikerül egy olyan egyedi terméket kifejleszteni, amire a vevőknek szüksége van, és csak a cége forgalmaz, akkor Öntől fognak vásárolni.
- A másik lehetőség termékei marketingjének a fejlesztése.
Vállalkozása fellendítésére melyiket választja a két lehetőség közül?
A választás nem könnyű, mert a verseny egyre nagyobb, és egyre nehezebb előnyt szerezni a versenytársakkal szemben.
- A cégek között a verseny két fő területe a termékfejlesztés és a marketing.
- A versenyben a súlypont egyre inkább a marketingre összpontosul.
Amelyik cégnek nincs jobb ötlete, egyszerűen az árakkal versenyez. Próbál olcsóbb lenni a többieknél. Ez azonban kisvállalkozásoknál öngyilkos taktika. Az árrés szűkülésével egyre kevesebb forrás lesz a fejlesztésre. A cél ilyenkor a „túlélni valahogy”.
Aki ismeri vevői igényét, vannak ötletei és bátran kipróbálja ezeket, az megpróbál különböző marketing akciókat, eseményeket szervezni, és minden módon törekszik arra, hogy felhívja a figyelmet a termékeire.
- Ha ő a legaktívabb a piacon, akkor szép sikereket érhet el.
A termékfejlesztés nem könnyű. Igazán új dolgokat kitalálni, a vevői igényeket más módon, más termékekkel kiszolgálni nem könnyű. Egyre nehezebb előrelépni.
- Komoly kutatómunkára és jelentős erőforrásokra van szükség a vevői igények feltárásához, és az igények újszerű kielégítéséhez.
Azzal is számolni kell a cégeknek, hogy a vevők is egyre több mindent akarnak. A reklámok mellékhatásaként – Ez jár nekem, mert megérdemlem. – mohóságuk szinte csillapíthatatlan, és szinte semmi sem elég jó nekik.
- Még jobbat szeretnének, még kevesebbért.
- Egyre több és egyre nagyobb igényeik vannak. Egyre árérzékenyebbek.
A cégek közötti verseny is egyre nagyobb a visszafogott kereslet hatására.
- A profit csökken, a profitrés folyamatosan szűkül. Ezért egyre kevesebb jut fejlesztésre, illetve egyre kevesebb gyártó bírja a versenyt, a termékfejlesztéssel járó terheket.
Ezért a vevő elsősorban nem egyre jobb termékek között válogathat (Egyre kevésbé is képes különbséget tenni a termékek minősége között.), hanem egyre fejlettebb eszközökkel igyekeznek őt befolyásolni, manipulálni.
A figyelemfelkeltő reklámüzenetek azonban egyre többször üresen csengenek, illetve a nem létező különbségeket próbálják felnagyítani, belemagyarázni a termékbe.
Nagyon nehéz olyan létező vevői igényre kidolgozni a reklám üzenetét, ami nem elcsépelt még.
- Megéri azonban gondolkodni ezen, mert a fáradozásunk – ha rátalálunk egy gyöngyszemre – bőségesen megtérülhet.
Milyen ajánlata van a vevőinek? Termékei melyik másoktól meg nem kapható előnyét emeli ki reklámjában?
Tudtam segíteni néhány gondolattal vevői meggyőzésében?
Szunai Péter
kattintási tanácsadó